0
Twój koszyk

Oświetlenie rowerowe – dynamo czy lampki na baterie?

Dynamo zamontowane na srebrnym rowerze

Przez lata technologia oświetlenia rowerowego znacznie się rozwinęła. Klasycznym rozwiązaniem było opatentowane pod koniec XIX wieku dynamo. Pomimo upływu lat nadal można je spotkać. Jak wypada ono na tle bardziej nowoczesnego oświetlenia rowerowego na baterie?

Czym jest dynamo w rowerze? Co warto o nim wiedzieć?

Dynamo rowerowe to urządzenie przekształcające energię mechaniczną, powstałą podczas jazdy rowerem, w energię elektryczną, która jest następnie używana do zasilania oświetlenia rowerowego. Standardowo wytwarza napięcie 6V i prąd o natężeniu 3W (choć są tmodele mogą osiągać moc do 6 W). 

Wyróżnia się zasadniczo dwa typy dynama:

  • dynamo butelkowe (boczne), które montuje się na przednim widelcu lub tylnej części ramy; uważane jest za łatwe w instalacji, ale zwiększające opór podczas jazdy;
  • dynamo w piaście – zintegrowane z piastą przedniego koła (czyli centralna częścią koła rowerowego, znajdująca się w jego środku).
    Generuje mniejszy opór niż w przypadku dynama bocznego. Uważanje jest także za bardziej wydajne i trwałe, ale jednak trudniejsze w instalacji.

Są jeszcze nowoczesne dynama bezszczotkowe, które nie mają ani części obracającej się – komutatora, ani łączących się z nim i stacjonarną częścią szczotek. Zamiast tego używają stałych magnesów neodymowych w wirniku i cewek w statorze. Dzięki temu nie ma tarcia pomiędzy częściami ruchomymi i nieruchomymi i powstaje więcej energii .   

Jakie są zalety i wady dynamo? 

Wśród zalet dynamo wymienia się niezależność od zewnętrznych źródeł energii. Oświetlenie jest zasilane pracą naszych własnych nóg. Dynamo ma również długi cykl życia i  może działać przez wiele lat bez konieczności wymiany. Jest również zintegrowane z rowerem, co zmniejsza ryzyko kradzieży. Można je także uważać za bardziej ekologiczne, gdyż nie wymaga korzystania z energii elektrycznej, baterii itp. 

 

Dynamo przez starym, pordzewiałym rowerze; zbliżenie na dynamo

Jakie są wady dynamo? O ile jest ono ekologiczne, tanie i zdrowe, to jednocześnie jest również nieco ciężkie w użyciu. Pamiętajmy, że energia pochodzi z pracy naszych nóg. Dynamo wytwarza opór, który może najzwyczajniej w świecie męczyć. Będzie to szczególnie dokuczliwe dla osób, które nie mają najlepszej kondyncji albo nie chcą wiązać jazdy na rowerze ze zbytnim męczeniem się.  To, że praca dynamo jest powiązana z pracą nóg szybko da się odczuć, gdy oświetlenie zacznie nierówno pracować. Gdy się zmęczymy i będziemy pedałować wolniej, moc światła może zacząć spadać. 

Dynamo czy oświetlenie rowerowe na baterie? Co wybrać?

Oświetlenie bateryjne jest na pewno lepsze, gdy nie chcemy dodatkowego oporu podczas jazdy, a chcemy, by oświetlenie pracowało niezależnie od tego, jak mocno pedałujemy. Trzeba jednak korzystać z wymiennych baterii lub ładowania akumuatora. Dlatego trzeba okreslić, co jest dla nas najważniejsze i najbardziej pomocne.

Warto wspomnieć, że nowoczesne dynama pozwalają na magazynowanie energii. Są także kompatybilne z energooszczędnymi lampkami LED lub mogą wykorzystywać inteligentne układy elektroniczne, które regulują napięcie wyjściowe i zapewniają stałe oświetlenie niezależnie od tempa jazdy. 

Rowerzysta jedzie szosą na rowerze, zachód słońca, na tyle roweru czerwon lampka Montis MT108