0
Twój koszyk

Jazda rowerem po lesie. Postaw na bezpieczeństwo i ciesz się przejażdżką

Cztery młode osoby z owerami przed lasem machają rękami

Przejażdżki rowerowe to świetny sposób na spędzanie wolnego czasu i wakacji. Lato to pora roku, kiedy szczególnie chce się zjechać w stronę lasu. O czym jednak warto pamiętać nim wjedzie się swoim wehikułem na leśne ścieżki? Opowiadamy o tym w niniejszym artykule. Omawiamy też przepisów związanych z poruszaniem się po lesie rowerem, jak również doradzamy, jak rozwiązać niektóre problemy, jakie czekają na cyklistów.

Przepisy rowerowe oraz inne – co mówią o jeździe po lesie? Czy można dostać mandat za jazdę rowerem?

Zasadniczo nie ma przepisów regulujących jazdę rowerem, które zakazywałyby wjeżdżania do lasu i poruszania się po nim. Wyjątkiem specjalne zakazy dotyczące konkretnego lasu lub obszaru. Najczęściej będą to rezerwaty i parki narodowe, ale też uprawy leśne czy tereny po pożarach lub gdzie leśnictwo prowadzi prace, a także tereny prywatne. Dostępność konkretnych miejsc może się też zmieniać, na przykład zależnie od pory roku. Rowerzysta w lesie może jeździć tylko po wyznaczonych ścieżkach.

Poza tym obowiązki cyklisty są takie same, jak innych osoby odwiedzających las. Nie wolno zatem niszczyć roślinności i grzybów, płoszyć zwierzyny, rozkopywać gruntu, biwakować poza miejscami oznakowanymi, zakłócać spokoju (tyczy to także używania sygnałów dźwiękowych – poza sytuacjami alarmowymi) czy śmiecić.

Warto zwracać uwagę na wszelkie oznaczenia i znaki zakazu. Zarządca konkretnego lasu może ustanowić własny regulamin – na wszelki wypadek dobrze się z nim zapoznać i do niego stosować. Za niestosowanie się do zasad można faktycznie dostać mandat lub – w najlepszym razie – narazić się na nieprzyjemności.

Mężczyzna wjeżdża na rowerze do lasku, między drzewa, widok zza jego pleców

Jaki rower do lasu? Podpowiadamy, jak wybrać najlepszy rower do jazdy po lesie

Najlepszy rower do jazdy po lesie to rower górski (MTB). Jest on odpowiednio wytrzymały i przygotowany do jazdy po trudnym terenie. Najlepszy będzie model Hardtail (ze sztywnym tyłem) lub cięższy, aczkolwiek bardziej wygodny Full suspension (z pełnym zawieszeniem). Poza tym polecane są także rowery gravelowe, trekkingowe czy crossowe. 

Po lesie możesz także jeździć rowerem elektrycznym, o ile jego moc jest mniejsza niż w przypadku motoroweru, który jest w lesie pojazdem niedopuszczalnym (poza drogami dopuszczonymi do ruchu). Rower elektryczny, który może poruszać się w lesie, musi mieć moc do 250 W oraz wspomaganie do 25 km/h. Upewnij się jedynie, że dany las nie zakazuje wjazdu e-bikiem

Średnica koła do jazdy leśnej powinna być między 27 a 29 calami, a opon do 2,4 cala (opony powinny mieć agresywnej bieżniki). Musi mieć także odpowiednio wygodne i szerokie siodełko, na którym spędzisz często długi czas jazdy, oraz szeroką kierownicę (ok. 780 mmm). Bardzo istotne są również hamulce (najlepiej hydrauliczne tarczowe), przerzutki o szerokim zakresie przełożeń Rower do jazdy po leśnych drogach powinien być także wyposażony w błotniki (na wypadek deszczu). Dobrze jeśli ma bagażnik.

Kobieta prowadzi rower po leśnej ścieżce

Bezpieczeństwo jazdy rowerem po lesie. Jak przygotować się na rowerową wycieczkę do lasu?

Przed wyjazdem na wycieczkę do lasu upewnij się, że Twój rower jest w odpowiednim stanie. Jeśli trzeba, wymień smar czy okładziny hamulcowe.

Pamiętaj o właściwym ubiorze. Odpowiedni ubiór nie powinien być ani za ciasny, ani za lekki – na pewno musi być dopasowany do warunków atmosferycznych i temperatury. Na pewno musisz ubrać kask, wygodne butycz oraz odpowiednie ochraniacze czy rękawiczki. W słoneczny dzień warto też zabrać ciemne okulary.

Nie zapomnij spakować mapę okolicy, nawet jeśli wydaje Ci się, że znasz ją jak własną kieszeń. Prócz mapy w formie elektronicznej, na smartfonie (koniecznie musi być dostępna offline), warto zabrać także klasyczną, papierową. Upewnij się tylko przed wyjazdem, że jest aktualna. Podczas jazdy staraj się też zapamiętać charakterystyczne punkty, które pomogą Ci odnaleźć drogę, gdy się zgubisz. Dobrym pomysłem jest też zabranie kompasu lub korzystanie z jego wersji w aplikacji (również musi być dostępna bez połączenia z siecią) czy niezależnego GPS-a.

Jeśli chcesz jeździć po lesie po zmroku, upewnij się, że masz właściwe oświetlenie. Pamiętaj, że do jazdy po ciemku potrzebna będzie większa moc..

Szerzej piszemy o tym w artykule:

Ile lumenów powinno mieć oświetlenie rowerowe?

Dobrym rozwiązaniem będzie także zabranie dodatkowej latarki – najlepiej lekkiej czołowej, która nie obciąży Twoich rąk, a pozwoli Ci oświetlać drogę przed sobą. Zasięg powinien wynosić ok. 50-100 metrów, a moc świecenia – 300-500 lumenów, choć może też być większa (polecamy wybór oświetlenia z płynną regulacją i szeroką skalą).

Polecamy także artykuł:

Jaka latarka czołowa? Podpowiadamy, jak wybrać

Sprawdź oświetlenie w ofercie Montis Polska

Nie pozwól, by zaskoczyła Cię niepogoda. Sprawdzaj na bieżąco prognozy czy alerty RCB. Na wszelki wypadek miej ze sobą lekką kurtkę przeciwdeszczową, ubierz wodoodporne skarpety i spodnie, a jeśli jest to dłuższa wycieczka i jest spore ryzyko deszczu – także odzież na zmianę.

Sugerujemy także zabranie odpowiednich narzędzi czy akcesoriów, które pomogą przy drobnych awariach: klucza do łańcucha, łyżki do opon, zapasowej dętki czy łatek oraz oczywiście pompki rowerowej. Poza typowymi akcesoriami lub narzędziami rowerowymi warto mieć też naładowany powerbank lub ewentualnie urządzenie z jego funkcją (tak jest na przykład w lampce rowerowej Montis MT 110).

Lampka rowerowa MT110 jako powerbank

Nie zapomnij także o prowiancie – najlepiej wysokokalorycznym – oraz wodzie lub herbacie w termosie. Podczas wysiłku pedałowania regularnie się nawadniaj.

Mężczyzna w kasku jedzie na rowerze przy lesie

Jak poradzić sobie z problemami, które czyhają na rowerzystów w lesie?

Na koniec prezentujemy kilka szybkich porad, jak uporać się z kłopotami, które często czekają na rowerzystów wybierających się do lasu:

Przebita opona – zdejmij koło i oponę (za pomocą łyżki), wymień dętkę i napompuj. Jeśli używasz łatki, zlokalizuj przebicie, zszorstkuj powierzchnię (papierem ściernym, a gdy go nie masz, kamieniem lub korą drzewną czy innym twardym przedmiotem), nałóż klej i łatkę, mocno dociśnij. Jeśli nie masz zapasowej dętki czy łatek, wypełnij oponę liśćmi, trawą lub mchem. Jeśli masz taśmę klejącą lub plastry, oklej nimi dętkę od wewnątrz w miejscu przebicia.

Problemy z łańcuchem – jeśli spadnie, wystarczy założyć go z powrotem na zębatki. Gorzej jest w przypadku zerwania. Wtedy użyj klucza do połączenia ogniw lub skróć łańcuch. Jeśli nie masz narzędzi, a zerwanie nastąpiło blisko końca, możesz spróbować związać łańcuch sznurówką lub mocnym sznurkiem. Do połączenia ogniw możesz też użyć drutu.

Awaria hamulców – gdy do niej dojdzie, jak najszybciej zwolnij, używając jako improwizowanego hamulca stóp lub gałęzi (wkładanej bardzo między ramę a koło – należy tu jednak zachować dużą ostrożność, bo gałąź może się złamać czy nagle zatrzymać koło i rower).

Spotkanie dzikich zwierząt – wspominaliśmy już, że cyklistom nie wolno ani płoszyć zwierząt, ani wjeżdżać na tereny, które są oznaczane jako ich ostoja. Może się jednak zdarzyć, że dzikie zwierzę wejdzie Ci w drogę. Przerwij jazdę, zatrzymaj się w bezpiecznej odległości i powoli zsiądź z roweru. Nie wykonuj gwałtownych ruchów – pozwól zwierzęciu spokojnie się oddalić. Nie podchodź do niego, nie prowokuj go, nie próbuj go obłaskawiać, częstować go jedzeniem czy robić mu zdjęć. Nie uciekaj (chyba że masz otwartą drogę oraz pewność, że będziesz jechać szybciej niż zwierzę pobiegnie), a jeśli uważasz, że tak jest lepiej, powoli i spokojnie się wycofuj (prowadząc rower jako barierę między sobą a zwierzęciem). Szczególną ostrożność zachowaj w przypadku młodych – blisko nich może znajdować się matka. Pamiętaj także, że wiele zwierząt jest chronionych.

Deszcz lub burza – metalowy rower może przyciągać pioruny, dlatego zsiądź z niego i prowadź go z dala od siebie. Unikaj otwartych przestrzeni, ale również chronienia się pod drzewami; w miarę możliwości przeczekaj pod wiatą turystyczną. Odradzamy kontynuowanie jazdy w strugach, nawet jeśli jesteś doświadczonym cyklistą.

Młoda kobieta odpoczywa w lesie, obok niej rower

Mamy nadzieję, że ten krótki tekst pomoże Ci w przygotowaniu letniej jazdy rowerem do lasu. Zachęcamy także do lektury naszych innych artykułów o tematyce rowerowej: