fbpx
0
Twój koszyk

Ile lumenów powinno mieć oświetlenie rowerowe?

Montis oświetlenie rowerowe czerwonej w deszczu

Dlaczego liczba lumenów jest taka ważna?

W lumenach określany jest tak ważna kwestia jak moc świecenia. Dlaczego jest ona tak istotnym parametrem? Im wyższa moc, tym jaśniejsze będzie oświetlenie rowerowe. Mocne światło jest potrzebne rowerzyście, aby był dobrze widoczny na drodze, a także sam dobrze widział trasę przed sobą. Pozwala to uniknąć wypadków, które mogą się naprawdę źle skończyć.

Od czego zależy liczba lumenów w oświetleniu rowerowym?

„Ile lumenów powinno mieć oświetlenie rowerowe?”. Czy na to pytanie jest uniwersalna odpowiedź, na przykład: jak najwięcej? Niekoniecznie. Co więcej – nie można przesadzać; lampki nie powinny mieć za dużej mocy, bo mogą oślepiać innych użytkowników ruchu.

Na liczbę lumenów wpływają różne czynniki – jedne są bardziej oczywiste, drugie mniej.

  • Pora dnia – mniejsza moc światła jest potrzebna za dnia (od 100 do 300 lumenów), natomiast większa będzie już wymagana nocą (powyżej 300 lumenów);’

  • Teren jazdy oraz typ trasy – jeśli poruszasz się po dobrze oświetlonych drogach miejskich możesz potrzebować mniejszej mocy (do 200-300 lumenów). Większa (powyżej 800 lumenów) jest niezbędna w terenach pozamiejskich lub tam w mieście, gdzie oświetlenie uliczne nie działa czy w ogóle go brak. Istotny jest też rodzaj nawierzchni. Trasy wyasfaltowane wymagają mniej lumenów, nierówne – więcej. Do jazdy po szosie wskazuje się 300 – 800 lumenów. Wyższy poziom, do 2000 lumenów, poleca się na ciemnych terenach wiejskch czy przy jeździe wyczynowej górskiej.

  • Warunki atmosferyczne – jeśli mamy deszcz lub mgłę, Twojemu wehikułowi potrzeba większej mocy oświetlenia. Może to być nawet 1000 lumenów. 

  • Prędkość jazdy – ten punkt może się wydawać nieoczywisty, a jednak jest dość istotny. Spokojna jazda będzie wymagała mniej lumenów, z kolei jazda wyczynowa – więcej. Dla prędkości do 20 km/h moc świetlna określana jest na +/- 300-500 lumenów. Przy przedziale 20-30 km/h – 500-800 lumenów, a dla większych prędkości (+30 km/h) potrzeba przeszło 800 lumenów.

  • Typ oświetlenia rowerowego – moc światła jest również związana z tym, czy dana lampka jest przednia, czy tylna. Oświetlenie przednie, służące do oświetlania drogi, wymaga znacznie więcej lumenów niż tylne, służące do bycia widocznym. Przednia lampka powinna mieć od 100 do około 2000 lumenów. Wyższe wartości w tym przedziale są polecane do jazdy po źle oświetlonym lub wiejskim terenie. Tylne oświetlenie może mieć natomiast od 100 do 300 lumenów. Wyższa wartość przedziału jest sugerowana przy jeździe terenowej.

MT110 4 nocą

Jak wygląda więc kwestia wyboru odpowiedniego oświetlenia rowerowego?

Najlepszym oświetleniem rowerowym to, które jest najbardziej elastyczne i pozwala na płynną zmianę mocy światła. Dobrze, jeśli są przynajmniej dwa tryby świecenia. Lampka rowerowa tylna powinna mieć również tryb pulsacyjny dla zwiększenia widoczności.

Prócz samych lumenów warto także zwrócić uwagę na kąt widzenia (powinien być on jak najszerszy), a także czas pracy na baterii (minimum 2 godziny w trybie maksymalnym).